Leievilkår

 1. Leieobjekt
Leietaker får mot betaling av leien en personlig bruksrett til det spesifiserte lagerrom, samt rett til adgang gjennom fellesområder på lageret for å frakte effekter til eget lagerrom. Leietakers lagerrom leies ut og benyttes i den stand det er ved overtakelsen. Dersom leietaker ønsker å gjøre gjeldende mangler må dette gjøres ved skriftlig henvendelse til utleier umiddelbart etter overtakelsen.

2. Leieperiode og oppsigelse
Uavhengig av i hvilke form leieforholdet er inngått, så er leieforholdet å anse som løpende, og det gjelder slik sett en generell oppsigelsestid på tre måneder med virkning fra den 1. i påfølgende måned fra den måned oppsigelsen skriftlig blir meddelt utleier. Leietaker må altså gi skriftlig melding om oppsigelse aller senest den siste dagen i måneden for at oppsigelsestiden på 3 måneder skal begynne å løpe fra den 1. i påfølgende måned.

Selv om lagerrommet er bestilt for en spesifikk periode i eksempelvis nettbestilling, på epost eller liknende så er sluttdatoen å regne for indikativ, og plikten til å gi melding om oppsigelse etter første avsnitt gjelder fullt ut. Der forhåndsbetalt leieperiode er utløpt har utleier rett til å fakturere for videre leie. Dette gjelder også der utleier har mottatt melding om oppsigelse, da for gjenstående oppsigelsestid.

Leieforholdet anses ikke som opphørt før lagerrommet er fullstendig tømt og nøkler er levert. Ved opphør av leieforholdet plikter leietaker å levere tilbake rommet i samme stand som ved inngåelsen av avtalen, dog aksepterer utleier normal slitasje og elde.
Det gis ingen refusjon til kunder som velger å flytte ut før kontraktsperioden er omme. Utleier har rett til å flytte leietakere ved utløpet av en kontraktsperiode, med én måneds varsel til de berørte leietakere. Leietaker plikter i så fall å flytte sine gjenstander til nytt lagerrom innen utløpet av kontraktsperioden. Dersom flytting medfører en reduksjon i leiearealet, har leietaker rett til en forholdsmessig reduksjon i leien.

3. Betaling av leien
Veiledende leiepris for 2022 er kr 1.299,- per måned for 6 kvm bod og kr 1.099,- per måned for 5 kvm bod. Til fradrag kommer eventuelle rabatter om det er bestilt med rabattkode. Har leietaker fått en kampanjepris/tilbudspris lavere enn veiledende leiepris, står utleier fritt til å justere opp månedsleien inntil veiledende leiepris, etter endt kampanjeperiode.

Leien gjøres opp gjennom betaling på hjemmesiden. Ønskes månedlig faktura, velger kunden "booking uten forhåndsbetaling", og får tilsendt faktura hver måned. Leien forfaller  den. 10 i hver måned for inneværende måned. Ved kortbetaling trekkes kortet i norske kroner på betalingstidspunktet. Utleie av fast eiendom er unntatt merverdiavgift.

Det påløper et gebyr på kr 50,- for hvert påkrav, i tillegg til forsinkelsesrenter. Blir heller ikke påkrav betalt innen fristen, kan utleier si opp kontrakten med umiddelbar virkning. Skjer ikke innbetaling ved forfall, vil brukerens adgangskode bli deaktivert og rommet vil bli plombert. Utleier har ved slik plombering håndpant i de lagrede effekter for ubetalt leie og for andre krav som oppstår som følge av leietakers mislighold.

Ved forsinket innbetaling må det påregnes en behandlingstid på ca én uke før adgangskoden igjen er aktivert og plomberingen er fjernet.
Leietaker vedtar at tvangsfravikelse kan kreves uten søksmål og dom hvis leien eller avtalte tilleggsytelser ikke blir betalt, eller når leietiden er utløpt, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven §13-2 annet ledd bokstav (a) og (b). Justering av leien kan skje med én måneds varsel til leietaker, med virkning fra påfølgende måned.

4. Bruk av lokalene og lagerområdet
4.1 Lagring og opphold
Leietaker har ikke adgang til å oppbevare gjenstander utenfor sitt eget lagerrom, utover slik midlertidig plassering som kan være nødvendig for av- og pålessing i forbindelse med det enkelte ærend. Lokalene skal ikke benyttes til annet enn lager, og det er forbudt å drive noen form for virksomhet fra lageret. Det er forbudt å lagre produkter som kan utgjøre en fare for lagerområdet eller for personer som oppholder seg på dette, eller som kan påføre skade på andres lagrede effekter og/eller lagerområdet. Enhver form for eksplosiver, brannfarlige væsker eller gasser, samt alle former for mat eller varer som kan avgi lukt, er forbudt. Hvitevarer eller andre varer som inneholder væske eller som kan forårsake skade på innhold i andre rom, må ikke lagres uten at disse er drenert for væske og forsvarlig pakket. Ved lagring av maskiner skal disse tømmes for olje eller bensin forut for lagring.
Leietaker er erstatningsansvarlig for skader som påføres rommet eller varer i andre rom. Det skal tas tilbørlig hensyn til andre leietakere. All røyking og bruk av rusmidler er strengt forbudt på lagerområdet. Leietaker har lov til å ha med seg medhjelpere etter behov, men bærer det fulle ansvar for disse. Barn under 18 år har ikke adgang til lokalene. Dyr er ikke tillatt på lagerområdet. Leietaker har ikke adgang til å oppholde seg i lageret utover ærend til sitt lagerrom. Det er ikke tillatt å gi utenforstående tilgang til lagerområdet uten at dette på forhånd er avklart med utleier. Leietaker er kjent med og aksepterer at lokalene kan være videoovervåket og at opptak kan bli lagret av sikkerhetshensyn.
Brudd på disse regler vil medføre krav om fjerning, utvisning, eller eventuelt oppsigelse. Straffbare forhold vil bli politianmeldt.

4.2 Åpningstider
Lageret er åpent for tilgang fra kl 08:00 til 22:00. Lageret er ubetjent, med unntak av den betjeningstid utleier særskilt angir. Leietaker er kjent med at dersom det er installert alarm i lageret, kan denne bli aktivert ved stengetid. Vaktselskap vil i slike tilfeller rykke ut ved utløsning av alarm. Kostnaden ved dette er vaktselskapets til enhver tid gjeldende satser, dog minimum kr 1.500,- som belastes leietaker. Stengninger utover dette kan gjøres når det varsles ved skriftlig oppslag på lagerområdet minst 72 timer i forkant. Utleier forbeholder seg uansett retten til å stenge lageret uten nærmere varsel dersom spesielle situasjoner skulle gjøre dette nødvendig. Utleier vil tilstrebe å ikke holde lageret stengt i lenger tid enn det som er nødvendig for formålet.

4.3 Tilgang til lagerområdet
Leietaker får utdelt en personlig kode for adgang til lagerområdet. Koden er personlig og skal ikke overlates til andre. Dersom koden skulle komme på avveie eller det er mistanke om dette, skal utleier varsles umiddelbart. Leietaker plikter å på forespørsel identifisere seg ved inn- og utkjøring til lageret, uavhengig av hvorvidt porten er åpen eller ikke. Dersom koden ikke fungerer må Leietaker henvende seg til utleier gjennom e-post, telefon eller ordinær post. Forholdet vil da bli utbedret så raskt som mulig innenfor ordinær betjeningstid. Utleier er ikke ansvarlig for strømbrudd eller andre hendelser som fører til at port, lys eller annet ikke fungerer tilfredsstillende. Utleier er ikke erstatningspliktig for forhold som ikke skyldes utleiers forsettlige eller grovt uaktsomme handlinger.
Fremleie eller annen bruk av de leide lokalene for utenforstående er ikke tillatt.

4.4 Tilgang til og sikring av leietakers lagerrom
Alle effekter fraktes til og fra lageret og lagres på eget ansvar. Leietaker må selv sørge for å ha nødvendige forsikringer i orden. Leietaker har ikke adgang til å gjøre endringer på lagerrommet eller døren til dette, eller å montere faste innretninger på disse. Etter rimelig varsel fra utleier har leietaker plikt til å forevise lagerrommet for ettersyn, reparasjon, vedlikehold m.m. Dersom det er begrunnet mistanke til eller fare for skader eller lekkasjer, har utleier rett til å ta seg inn i lagerrommet for å begrense skadens omfang uten forutgående godkjenning av leietaker.

5. Ikke angrerett  ved  leie

Kunden har ikke angrerett ved inngåelse av avtale om leie av bod, da dette ikke anses for et kjøp, men en leieavtale. Inngåelse av leieavtale skjer ved at kunden enten trykker «gå til betaling» eller trykker «bekreft booking uten forhåndsbetaling». Avtalen er da inngått uavhengig av om kjøpet faktisk gjennomføres, og det foreligger en gyldig avtale og et gyldig krav ovenfor kunden.

Før kunden gjennomfører kjøpet i henhold til det ovenstående, er kunden presentert leievilkårene og mottar også link til disse i ordrebekreftelse.

6. Lovanvendelse, reklamasjon m. m.

Lagerboder leies ut “som de er”. Utleie av lager er definert som utleie av “lokale” i lov om husleieavtaler, og det er kun §§ 1-1 til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 5-1, 5-2, 5-4, 5-6(1. og 2. ledd) 9-7 til 9-10, 12-3, 12-4 samt kapittel 13 som kommer til anvendelse, da øvrige bestemmelser i loven er avtalt fraveket ved inngåelse av avtale om leie av bod, jamfør punkt 5. Leie av minilager er således ikke omfattet av reklamasjonsrett.   


7.0 PERSONVERN OG SAMTYKKEERKLÆRING FOR VIKEN BODUTLEIE AS
Denne erklæringen er laget i henhold til bestemmelsene i den norske oversettelsen av personvernforordningen GDPR Regulation (EU) 2016/679

7.1 GENERELT
Formålet:
Opplysninger i denne kontrakt oversendes Viken Bodutleie AS for behandling og lagring. Formålet med innsamlingen og behandlingen av opplysningene er å forvalte ditt kundeforhold på best mulig måte.
Bruk av opplysningene til annet formål:
Viken Bodutleie AS har ikke rett til å bruke dine personopplysninger til annet formål enn det som står i denne erklæringen. Dersom det er aktuelt, må Viken Bodutleie AS innhente et nytt samtykke fra deg. Viken Bodutleie AS kan heller ikke videreformidle dine personopplysninger til tredjepart uten ditt samtykke, med mindre det er hjemlet i lov, forskrift eller ved dom.

Hjemmel:
Hjemmel for å registrere, behandle og lagre dine personopplysninger knyttet til Viken Bodutleie AS, er ditt samtykke i denne erklæringen.

Lagring:
Opplysningene du har registrert, vil ligge lagret og sikret på Viken Bodutleie AS filserver. Personopplysningene vil bli slettet når kundeforholdet opphører, med mindre du har samtykket til at opplysningene kan lagres og brukes i et kontaktregister.

Tilgang:
Personopplysningene dine vil ikke være tilgjengelig for andre enn de som deltar i administrasjon av ditt kundeforhold.
Retten til innsyn, korrigering og sletting:
Du kan når som helst be om å få se personopplysningene som Viken Bodutleie AS har lagret om deg knyttet til ditt kundeforhold. Henvendelser om det, retter du til systemeier. Dersom du finner opplysningene unøyaktige eller ufullstendige, kan du kreve å få opplysningene korrigert eller slettet.
Retten til å trekke tilbake et gitt samtykke:
Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til at Viken Bodutleie AS kan behandle de personopplysningene du gjennom å tegne kontrakt har gitt Trekker du tilbake ditt samtykke skal alle personopplysninger du har gitt fra deg til Viken Bodutleie AS slettes. Retten til sletting gjelder også i evt. back-up som Viken Bodutleie AS bruker for å til enhver tid sikre forsvarlig oppbevaring av opplysningene dine. Ved å trekke tilbake samtykket ansees dette for å være det samme som «skriftlig melding» etter kontraktens punkt 2, og kontrakten gjelder. Viken Bodutleie AS sletter da alle opplysninger når kundeforholdet er avsluttet etter de samme bestemmelsene. 
Retten til å klage til tilsynsmyndighet:
Dersom du ønsker å klage på den måten dine personopplysninger blir eller har blitt behandlet på, kan du klage til Datatilsynet. Datatilsynet er tilsynsmyndighet for all behandling av personopplysninger i Norge. Samtykke til behandling av opplysningene dine: Når du undertegner denne kontrakten samtykker du til at Viken Bodutleie AS behandler og lagrer de personopplysningene som det bes om.

7.2 ROLLER I BEHANDLINGEN AV PERSONOPPLYSNINGER
Behandlingsansvarlig:
Er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke hjelpemidler som skal brukes.
Systemeier:
Systemeier har ansvar for oppfølging av lovverk relatert til systemet der personopplysningene forvaltes. Systemeier skal kontrollere at drift og funksjonalitet er i henhold til lov, forskrift og de rutiner fylkeskommunen har utarbeidet for å sikre forsvarlig behandling av opplysningene.
Personvernombud:
Viken Bodutleie AS har oppnevnt et personvernombud, som skal ha og føre oversikt over hvordan fylkeskommunen behandler personopplysninger. Videre skal personvernombudet peke på brudd på personvernlovgivning dersom ombudet oppdager dette.

Databehandler:
Er den som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige. Databehandler for personopplysningene som registreres i kontrakten er Viken Bodutleie AS. Viken Bodutleie AS ønsker å sikre at du som kunde skal føle deg trygg på at gjeldende lover og regler følges og at datasikkerheten er forsvarlig ivaretatt.

Kontaktinformasjon i Viken Bodutleie AS:

Behandlingsansvarlig:
Martin Nygård
Oreveien 20a, 3300 Hokksund
martin@vikenbodutleie.no

Systemeier:
Lars Uggla
Oreveien 20a, 3300 Hokksund
adrian@vikenbodutleie.no

Personvernombud:
Vigdis Farstad
Oreveien 20a, 3300 Hokksund
post@vikenbodutleie.no